Pàgines

miércoles, 18 de marzo de 2020

ELS COETS A L'ORIENT MIJTÀ A LA DÈCADA DELS SEIXANTA

     Normalment, els països que disposen d’un programa espacial nacional, són els que han emès més segells i sobres relatius a aquests esdeveniments. Així doncs, és lògic veure que els Estats Units d’Amèrica (EUA per abreujar), o l’antiga URSS (ara Rússia) són països amb un volum important de documents filatèlics connectats amb l’activitat espacial duta a terme per cadascun d’ells.

     No obstant això, de vegades trobam qualque segell dedicat a l’espai emès per un país poc habitual dins el nostre ideari de països amb capacitat espacial, com és el cas concret d’Egipte.


01.09.1962 El Caire, Egipte. Sobre primer dia del segell dedicat al coet aràbic.

     A primera vista podríem pensar que l’emissió d’aquest segell sorgeix com a conseqüència del boom que els primer coets tripulats (Yuri Gagarin, abril 1961 o John Glenn, febrer 1962) crearen a tota la població mundial. Però si analitzam la situació geopolítica de començaments de la dècada dels seixanta ens podríem trobar amb un escenari molt diferent.

     Immersos dins la denominada Guerra Freda, els dos blocs dominants d’aquells moments, els EUA i la URSS intentaven estendre el seu poder/domini a la resta dels països del món i a tots els àmbits: econòmics, culturals i tecnològics, del qual l’espai n’era un d’ells.

     A l’Egipte, liderat llavors per Gamal Abdel Nasser, diferents enginyers i tècnics alemanys encapçalats per Heinz Krug, dos coets Al Kahir (coneguts com coets aràbics per la propaganda egípcia) foren llançats el 21 de juliol de 1962 des de les instal·lacions de prova i llançaments de Jabal Hamzah, situades a uns 62km al nord-oest d’el Caire.

     Els coets Al Kahir eren un coets desenvolupats a partir de les famoses V-2 de la 2a Guerra Mundial propulsats per combustible líquid i conformats per una sola etapa.

     Aquest programa de coeteria, que sempre se sustenta en un component militar de base, encara que se ven a l’exterior com un programa d’exploració espacial, iniciat a principis dels anys seixanta amb el vistiplau de les autoritats soviètiques, se truncà sobtadament amb la desaparició d’Heinz Krug a Munich el 10 de setembre de 1962 dins l’operació Damocles, impulsada pel govern israelià a través del seu servei secret, el Mossad, i que és molt més coneguda per la captura i detenció d’Adolf Eichmann, un dels majors organitzadors de l’holocaust nazi.

     Però a què obeïa la iniciativa d’Egipte de proveir-se d’un programa de coets propi?. Malauradament, la resposta de llavors segueix vigent avui. Doncs a que Israel se sentí profundament amenaçada davant la possibilitat que un país veïnat enemic pogués atacar-lo i posar en perill la seva hegemonia militar, i fins i tot la seva pròpia existència.

     És inqüestionable que la indústria dels coets presenta sempre un interès geopolític per demostrar el poder d’una nació sobre la dels seus veïnats.

     Cal recordar que Israel, amb l’ajuda dels EUA, havia llançat un any abans un coet Shavit 2 com a demostració de la seva fortalesa militar, i que Egipte, volia en certa manera “respondre” a aquesta provocació també amb el llançament d’un coet.


     05.07.1961 Palmachim, Israel. Llançament d’un coet Shavit 2, de combustible sòlid i tres etapes.

     Però de les consideracions geopolítiques, de les quals només n’hem apuntat aquí unes idees primerenques, en parlen sobradament els historiadors.

     Se tractava sols de demostrar la connexió existent entre la geopolítica i el llançament d’aquells coets per Egipte i per Israel a l’Orient Mitjà dels anys seixanta.
Antoni RIGO
President de la Comissió d’Astrofilatèlia de FESOFI.

sábado, 14 de marzo de 2020

AVANCE DE NUEVA EXPOSICIÓN FILATÉLICA EN INCA (MALLORCA)



La Associació Filatèlica d´Inca comunica, que al conmemorarse el 50 Aniversario de la apertura del Instituto de enseñanza media Berenguer D'Anoia de esta misma población, está preparando para cuando las circunstancias lo permitan una nueva exposición filatélica y de coleccionismo, por lo que se pedirá a Correos un sello personalizado TUSELLO tarifa A y un matasellos conmemorativo alusivos.



Se seguirá informando.

domingo, 8 de marzo de 2020

8 DE MARÇ. DIA INTERNACIONAL DE LA DONA…TAMBÉ A L’ESPAI

     Amb motiu de l’exposició filatèlica celebrada a Ciutadella del 7 al 16 de novembre de 2019 sota el títol “Dones: cap a la igualtat” se publicà en aquest blog l’article “Dones a l’espai. Les primeres per…” que se pot llegir si clickau el linkhttps://col-lecciomania.blogspot.com/2019/11/dones-lespai-les-primeres-per_8.html.

     L’article enumerava les fites que les dones han anat aconseguint a l’àmbit espacial al llarg de la història, però en cap cas, això suposava un capítol tancat, donat que les dones segueixen, i seguiran assolint totes i cadascuna de les tasques que els homes venen desenvolupant fins que arribi un moment que no sigui ja noticia saber si això o allò fou realitzat per homes o per dones, sinó simplement per éssers humans.

     Des de la redacció d’aquell article fins avui, dues fites més s’han d’afegir a la conquesta de l’espai=conquesta dels drets de les dones:
  1. 18 d’octubre de 2019. Primera sortida extravehicular realitzada exclusivament per dues astronautes femenines: Jessica Meir i Christina Koch.
  2. 06 de febrer de 2020. Christina Koch retorna a terra després de 328 dies d’estància a l’espai (l’estància més perllongada seguida fins ara per una dona).
     Avui ens centram només a la primera sortida extravehicular, coneguda per les seves sigles en anglès EVA (Extra Vehicular Activity) duita a terme el passat 18 d’octubre de 2019.


Fig 1. 18.10.2019 Houston, TX. Centre de control des d’on se seguiren les activitats extravehiculars que les astronautes realitzaren fora de l’Estació Espacial Internacional.

     L’èxit d’aquesta sortida extravehicular, o caminada espacial, comença la seva història molt més enrere, concretament uns mesos abans.

     Aquest passeig per l’espai protagonitzat exclusivament per dones estava programat pel 29 de març de 2019 i l’havien de dur a terme Anne McClain i Christina Koch.

     Com a qualsevol altra sortida a l’espai exterior, se determinaren les tasques de reparació i manteniment que s’havien de realitzar i la seva duració: una mica més de set hores, que frega l’autonomia màxima que suporten els trajes espacials, però, arribat el dia programat, sorgí un contratemps fins llavors mai plantejat. La NASA s’adonà que a l’estació espacial només hi havia un traje de la talla M, i ambdues astronautes necessitaven trajes de la talla M. I com que els trajes no se poden ajustar a conveniència, el passeig espacial de dues dibes s`hagué de modificar.

     Així doncs, l’astronauta Anne McClain no pogué acometre aquesta sortida i fou substituida per l’astronauta (masculí) Nick Hague, qui sí tenia un traje de la seva talla.

     Aquest motiu provocà que la NASA rebés multitud de crítiques i acceleràs els treballs per posar a disposició dels astronautes un altre tipus d’equipament (encara en fase experimental) anomenat xEMU (unitat de movilitat d’exploració extravehicular) que permetrà ajustar la mesura del traje a les mides del seu usuari/usuària.

     I finalment arribam al dia assenyalat. El 18 d’octubre de 2019 dues astronautes femenines (curiosament ambdues de la mateixa promoció de la NASA del 2013, la primera formada per un 50% d’homes i un 50% de dones) sortien a l’espai per canviar unes bateries dels controls de càrrega i descarrega que recullen l’energia dels panells solars. Missió desenvolupada amb gran encert i sense cap incident, com no podía ser d’altra manera.


              Fig 2. 18.10.2019 Houston, TX. Imatges de les dues astronautes fora de l’Estació.