El terme ferri (ferry, en anglès) se refereix a una embarcació o vaixell concebut per al transport de trens, vehicles i persones que enllaça dos punts, d’una banda a l’altra, per exemple d’un riu, d’un llac o per un braç estret de mar.
Així doncs direm que un ferri cobreix una línia regular d’anada i tornada entre dos punts d’un riu, llac o braç de mar, i que collirem un ferri per fer aquest trajecte.
Però què és un vol ferri?. Un vol que cobreix una línia regular d’anada i tornada entre dos punts?. Idò no, això no és un vol ferri.
A la terminologia aeronàutica, un vol ferri, també anomenat vol de posicionament, és un vol per situar un aparell, un avió generalment, a un indret concret des del qual començarà l’operativa regular.
A la fi d’entendre perfectament un vol ferri posam un exemple que ens podria succeir. Si estant a un aeroport el nostre avió no se troba operatiu i la companyia aèria té un avió disponible a un altre lloc sense cap vol assignat, llavors operarà un vol ferri, és a dir, un vol buit de passatgers (car que no tendrà temps de posar a la venda els seus seients) que arribarà al nostre aeroport per volar el trajecte previst en substitució de l’avió que se troba avariat.
Si estenem aquest concepte a l’àmbit espacial (aquí veiem com nàutica, aeronàutica i astronàutica se troben més connectats del que podríem pensar) un vol ferri suposarà un vol d’un aparell espacial que començarà a un lloc i acabarà a un altre, des del qual se donarà inici a la seva missió o vol espacial.
A l’estructura del programa espacial nord-americà Shuttle, que en la seva traducció significa transbordador, el concepte de vol ferri ja s’hi trobava immers des del principi donat que els llançaments dels transbordadors s’efectuaven de forma vertical al Centre Espacial Kennedy, a l’estat de la Florida, i retornaven de forma horitzontal a la base d’Edwards, a l’estat de Califòrnia.
Allà, a Califòrnia, a la costa oest dels EUA, se programava un post orbital vol ferri per a transportar el shuttle des d’Edwards fins al centre Kennedy, a la costa est dels EUA, per a començar una nova missió espacial.
06.04.1982 White Sands Missile Range, NM. 3er post orbital vol ferri des de White Sands fins al centre Kennedy.
El transbordador Columbia, a la missió STS-3, havia aterrat el 30.03.1982 a White Sands, per primera i única vegada com a conseqüència del mal temps a Edwards.
28.06.1983 Edwards, CA. 7è post orbital vol ferri des d’Edwards fins al centre Kennedy.
El transbordador Challenger, a la missió STS-7, havia aterrat el 24.06.1983 a Edwards, com tenia previst.
08.10.1988 Kennedy Space Center, FL. Arribada del transbordador Discovery des d’Edwards a on havia aterrat el 03.10.1988 a la missió STS-26.
Cal comentar que aquest post orbital vol ferri era el primer després de la fallida missió STS-51L del 28.01.1986, en la qual el transbordador Challenger explotà mentre s’enlairava matant a tota la tripulació composada per set astronautes.
15.10.1990 Edwards AFB, CA. Post orbital vol ferri des d’Edwards fins a KSC.
El transbordador Discovery, a la missió STS-41, havia aterrat el 10.10.1990 a Edwards.
Però els vols ferris dels shuttle tenien una particularitat que els fa diferents a qualsevol altre vol ferri mai concebut. Com que els shuttle sols podien tornar planejant fins a terra i no podien enlairar-se per ells mateixos, s’havien de col·locar a sobre d’un avió comercial prèviament modificat per emprendre aquest tipus de vols.
15.11.1977 Edwards, CA. Pràctiques de vol ferri, des d’Edwards fins a Hunstville, TX, amb el mini-transbordador Enterprise.
Preneu atenció al text en vermell que acaba així “...Huntsville in 1978”. No se tracta d’una errada tipogràfica del sobre, sinó que el novembre de 1977 ja era l’any fiscal 1978 (que a NASA va d’octubre a setembre i no segueix l’any regular).
10.03.1978 Edwards. Primer vol ferri del mini-transbordador Enterprise.
Nota: La il·lustració impresa del sobre fa referència al programa ALT (Approach and Landing Test, que podríem traduir com proves d’aproximació i aterratge).
10.04.1978 Marshall Space Flight Center, AL. Vol ferri del mini-transbordador Enterprise.
Nota: La il·lustració del sobre (aplicada amb un tampó de goma) és una modificació de la il·lustració anterior i ja no fa referència al programa ALT.
La NASA modificà un avió Boeing 747 per a instal·lar-hi a sobre, primer el model a escala dels shuttle, un mini-transbordador anomenat Enterprise, i finalment tota la flota de transbordadors que viatjarien a l’espai des de 1981 fins a 2011, i que són: Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis i Endeavour.
18.07.1974 Edwards, CA. Aterratge a Edwards d’un avió Boeing 747 de la companyia aèria American Airlines per ser modificat i preparat per dur a terme vols ferris espacials.
A la imatge superior dreta se representa com apareixerà el transbordador a sobre l’avió.
18.04.1975 Edwards, CA. Vol d’entrenament de l’avió Boeing 747 (#905), encara sense cap transbordador a sobre.
30.09.1975 Edwards, CA. Estudis de les possibles esteles de vòrtex d’un avió Boeing 747 de NASA com a preparació dels futurs vols ferri espacials.
20.03.1979 Edwards, CA. 1er vol ferri del transbordador Columbia des d’Edwards fins a Cape Canaveral.
24.03.1979 Cape Canaveral, FL. Arribada del 1er vol ferri del transbordador Columbia, un vol que durà quatre dies per travessar tots els EUA de costa a costa. Sobre firmat pel dissenyador de la il·lustració.
Per aquells interessats, l’itinerari d’aquest vol fou:
20.03.1979 Edwards, CA fins Biggs Army Air Base a El Paso, TX.
22.03.1979 El Paso, TX fins Keally AFB a San Antonio, TX.
23.03.1979 San Antonio, TX fins Eglin AFB, FL.
24.03.1979 Eglin, FL fins Cape Canaveral, FL.
Antoni RIGO
President de la Comissió d’Astrofilàtelia de FESOFI