Pan American World
Airways (més coneguda simplement com a Pan Am) fou una companyia aèria que
operà des del 1927 fins a la seva fallida el 1991.
Llavors desaparegué
una companyia fonamental en el desenvolupament de les comunicacions aèries dels
Estats Units des de la seva creació i especialment, després de la 2ª Guerra
Mundial, amb algunes fites com ser la primera companyia a realitzar un vol
transpacífic l’any 1935, la introducció d’avions amb motors a reacció o fins i
tot a començar a digitalitzar les reserves, però a la vegada nasqué un mite: el
d’una companyia icònica que més de trenta anys després encara es recordada amb
nostàlgia pels amants de l’aviació comercial.
A la dècada dels
anys 30 del segle passat, Pan Am emprà hidroavions denominats Clipper (nom que
recorda els clippers –un tipus de velers molt ràpids de meitat del segle XIX-)
per la gran majoria de les seves rutes més llargues a la vegada que aconseguí
grans contractes per portar correu aèri en les seves línies més carismàtiques.
D’aquest nom,
Clipper, esdevé el seu identificador radiofònic com a Clipper però també el que
arreu del món se conegués a la Pan Am com a Clipper fins i tot quan aquests
avions ja no operaven i havien estat substituïts per avions, ja no hidroavions,
molt més moderns.
Però Clipper fou
també el nom que la Pan Am atorgà a un club. Clipper Club vendria a ser un
tipus de classe preferent, classe business, classe VIP o classe Premium, en la
terminologia actual, al qual el seus membres rebien un tracte especial durant
els seus trajectes així com una revista periòdica que els informava de totes
les novetats de la companyia. Ser membre del Clipper Club suposava un cert
status social i permetia volar en unes condicions d’un cert luxe i confort.
Regularment, els
membres eren obsequiats amb tota una sèrie de regals de tot tipus, entre els
quals hi trobam el sobre inferior.
per la Pan Am per al membres del
Clipper Club.
Aquest sobre venia
amb una carta al seu interior:
09.09.1969
Washington, DC. Carta interior dirigida als membres del Clipper Club.
Per aquells que no
entenen l’anglès, o tenen alguna dificultat amb aquest idioma, la carta diu
així:
“Estimat membre del Clipper
Club,
Per favor, conservi la carta i
el sobre rebut. És un sobre primer dia del més
simbòlic segell commemoratiu
emès mai per qualsevol nació, “PRIMER
HOME A LA LLUNA” de l’oncle
Sam.
Només unir-se en l’assoliment
humà seria raó suficient per enviar-te aquest
record. Però me sent doblement afortunat per
tenir també una altra raó –
l’orgull de milers dels
nostres homes i dones de la Pan Am a Cap Kennedy, sota
contractes amb la Força Aèria,
que han ajudat a fer això més gran
Sincerament,
Norman P. Blake
Sènior Vicepresident
Marketing “
I és que la
companyia Pan Am, fou una de les cents de companyies nord-americanes que la
NASA va contractar durant el programa Apollo, en el cas concret d’aquesta
aerolínia, per assegurar la mobilitat del personal de l’agència espacial entre
els seus diferents centres repartits per tot el món.
Antoni
RIGO
President
de la Comissió d’Astrofilatèlia de FESOFI
No hay comentarios:
Publicar un comentario